MINGGUAN mSTAR

Saya tidak tinggal di Lembah Kelang, tetapi tinggal di pinggir Lembah Kelang lebih tepat lagi di Semenyih, yang berada di bahagian paling selatan negeri Selangor dan lebih hampir kepada negeri jiran, Negeri Sembilan. Oleh kerana saya tidak tinggal di Lembah Kelang, saya tidak mendapat naskhah percuma akhbar mingguan terbaru – Mingguan mStar yang diedarkan di sekitar Lembah Kelang, namun itu tidak menghalang saya berusaha untuk mendapatkan untuk tujuan entri ini.

Pada pagi Ahad yang lalu, 28 Februari 2010, sebuah lagi akhbar mingguan berbahasa Melayu dilancarkan. Mingguan mStar, ahli keluarga terbaru Kumpulan Media Star, penerbit akhbar berbahasa Inggeris, the STAR. Mingguan mStar adalah lanjutan dari portal online mStar yang menyiarkan berita-berita berbahasa Melayu yang kompak dan terkini sejak lima tahun yang lalu.

Walaupun buat masa ini, akhbar Mingguan mStar akan diedarkan secara percuma bersama dengan the Sunday Star sehingga bulan Mei nanti dan selepas itu akan dijual secara berasingan sebagai sebuah akhbar mingguan.

Mingguan mStar edisi sulongnya memuatkan kisah Hambali Abdul Qadir, seorang anggota kumpulan militan yang kini menjadi penghuni penjara Teluk Guantanamo, melalui ruangan eksklusif dunianya. Uniknya akhbar terbaru ini diterbitkan oleh Kumpulan Media Star yang menerbitkan akhbar berbahasa Inggeris dan percaya serta yakin dengan kemampuan akhbar berbahasa Melayu di negara ini.

Walau apapun, tentulah hujung minggu saya ditambah pembacaan akhbar berbahasa Melayu yang kini didominasi oleh akhbar Mingguan Malaysia dan Berita Minggu, apakah dengan keberanian memasuki pasaran akhbar berbahasa Melayu yang kononnya begitu suram dan susah mendapatkan keyakinan pengiklanan, namun apa yang cuba dibuktikan oleh Kumpulan Media Star ialah pembaca akhbar bahasa Inggeris khususnya the Star diwakili oleh 32 peratus pembacanya adalah dari kalangan bangsa Melayu.

Membaca edisi sulung akhbar ini, saya percaya Mingguan mStar mampu melangkah jauh dengan kualiti pemberitaan yang jauh dari konsep pelaporan semata-mata. Apakah Mingguan mStar mampu menggugat dominasi dua akhbar mingguan terkemuka, Mingguan Malaysia dan Berita Minggu, sama-sama kita nantikan. Tahniah kepada Kumpulan Media Star kerana masih percaya dengan kemampuan Bahasa Melayu di negara kita, syabas!


Ulasan

anis berkata…
tergugatlah akhbar BM dan MM...

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?