LULUH HATI SEORANG IBU …

Minggu lepas kita dikejutkan oleh berita seorang artis terlibat dengan najis dadah. Dunia seni kita tidak pernah sunyi dengan pelbagai kisah artis yang terlibat dengan najis dadah. Namun begitu cerita mengenai seorang pelakon lelaki yang pernah dinobatkan sebagai Pelakon Terbaik pada Anugerah Skrin memang mencuri tumpuan, kerana penglibatan dan penahanan pelakon ini telah merobek hati ibunya yang juga seorang yang amat dihormati dalam dunia lakonan amnya dan dunia seni khususnya.

Anak lelaki berusia 31 tahun yang telah pun berumahtangga dan mempunyai seorang anak ditahan bersama teman wanitanya kerana disyaki terbabit dalam kegiatan pengedaran dadah serta menjadikan kediamannya di sebuah kondominium mewah di Kepong sebagai tempat memproses kokain dan syabu.

Mengikut laporan, polis menemui 800 gram kokain bernilai RM650,000 dan 1.4 gram syabu bernilai hampir RM2,000 tersembunyi dalam sebuah bilik di kediaman terbabit. Polis turut menemui beberapa peralatan dipercayai digunakan untuk memproses dadah berkenaan. Kedua-dua suspek kini ditahan reman tujuh hari sehingga Khamis ini untuk siasatan mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya.

Hati kecil saya merasa amat simpati dengan kisah ibu ini. Lain pula cerita seorang kenalan teman saya yang merupakan seorang ibu tunggal pula sedih dan benar-benar terkilan apabila dua orang anak lelakinya bertindak untuk tinggal bersama ibu saudara mereka hanya kerana ditegur oleh ibu mereka akibat leka menonton televisyen. Saya bukanlah mahu menyebelahi samada si ibu mahupun ibu saudara mereka, tetapi anak-anak apabila mereka mempunyai tempat atau rumah lain (dalam konteks ini rumah ibu saudara mereka) tentulah mereka akan terus menggunakan peluang ini untuk terus tinggal di rumah ibu saudara mereka dan mengenepikan ibu sendiri dengan alasan dimarahi oleh ibu mereka.

Saya merasa amat sedih dengan perlakuan anak-anak ini yang masing-masing akan menduduki peperiksaan UPSR dan PMR pada tahun ini. Lebih menyedihkan ialah sikap si ibu saudara yang memberi muka kepada perlakuan anak-anak saudaranya. Ironinya ialah si ibu saudara tidak mempunyai anaknya sendiri dan tentulah tidak dapat menyelami naluri seorang ibu, kekecewaan dan hancur hati sang ibu yang diperlakukan demikian oleh anak-anaknya.

Hanya mereka yang pernah menjadi ibu tahu dan faham perasaan seorang ibu yang lain. Menyayangi anak-anak saudara sebagai anak sendiri tidak salah tetapi apabila bersama-sama menyalahkan ibu sendiri dengan alasan yang remeh tentulah amat memilukan seorang ibu. Untuk kedua ibu ini moga akan terus tabah mengharungi hidup ini, apapun hidup mesti diteruskan!

Ulasan

ustazah berkata…
Hati seorang ibu, anak jahat macam mana pun..dia tetap anak..
Kak Imun berkata…
Salam. Ibu yang menyayangi anak2nya akan sentiasa bersedia menerima ujian dari Allah...
zila berkata…
sedihnya..ada anak yg cam 2..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?