ADAB SELEPAS KEMATIAN


Perkembangan beberapa minggu lalu, agak sedikit menggangu saya. Kisah bagaimana teknologi disalahgunakan untuk memburukkan peribadi seseorang. Ironinya cakap-cakap dan fitnah ini melibatkan orang yang telah mati dan tidak lagi boleh melawan cakap-cakap ini.

Kita teringat bagaimana penghibur No. 1 tanahair, Allahyarham Sudirman Hj. Arshad ditohmah dengan pelbagai penyakit sehingga memaksa Menteri Kesihatan pada ketika itu mengeluarkan kenyataan berhubung punca kematian beliau. Pada ketika itu, teknologi internet belum begitu meluas dan hanya cakap-cakap sahaja.

Selepas perkembangan internet pada masa kini, pelbagai laporan mengenai Almarhum Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Jaafar disebarkan begitu meluas sehingga memaksa pihak istana mengeluarkan amaran keras berhubung kenyataan ini. Teknologi maklumat sekali lagi disalahgunakan oleh blogger apabila pelbagai cerita selepas kemangkatan Sultan Johor, Sultan Iskandar pada awal tahun ini. Seorang blogger dihadapkan ke mahkahmah berhubung kes ini.

Adab selepas kematian seseorang bukan sahaja wajar dihormati malah dalam semua agama dan kepercayaan hal ini memang sentiasa ditekankan. Kita masih tidak lupa bagaimana sebuah akhbar tempatan menyiarkan tentang cerita mengenai Allahyarham Yasmin Ahmad, pengarah tersohor negara.

Terbaru ialah apabila Allahyarham Haslinda Mohd Zerain, Ketua Puteri UMNO Bahagian Ampang yang meninggal akibat sakit jantung telah ditohmah begitu teruk dalam laman sosial – Facebook. Ekoran kejadian itu, laporan polis telah dibuat oleh UMNO Bahagian Ampang.

Walauapapun realiti di sebalik hal-hal ini mengenai seseorang adalah tidak wajar didedahkan apatah lagi diaibkan selepas kematian seseorang itu. Apalah nilai sebuah berita atau entri jika melukakan sesuatu pihak khususnya pada keluarga simati. Bukankah tanggungjawab sebagai seorang manusia juga menuntut kita menghormati peribadi setiap orang apatah lagi jika orang tersebut telah pun meninggalkan dunia ini.

Semoga Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia (SKMM) bertegas mengenai gejala ini bagi memastikan kemudahan teknologi tidak disalah gunakan.

Ulasan

anep berkata…
Setuju dgn tuan, org yg memburukkan org yg dah mati - BIADAP & KURANG AJAR..
ayu berkata…
tidak bertamadun..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?