DEGAR SEKOLAH SATU ALIRAN
Dongeng
sekolah satu aliran bukanlah cerita baru.
Seperti usaha transformasi pendidikan, kisah sekolah satu aliran juga
adalah sesuatu yang sudah basi. Menteri
bertukar, nama kementerian juga diubah dan dan diubah semula. Namun usaha mengwujudkan sekolah satu aliran
masih tinggal sebagai mimpi sahaja.
Tidak
pasti apakah agenda sebenar pihak-pihak yang mahukan sekolah satu aliran. Sebahagian daripada mereka mengucapkan
mantera perpaduan dan sekolah satu aliran adalah ubat yang paling mustajab khabarnya.
Setelah
puluhan tahun kita merdeka dan sekolah aliran Cina dan Tamil bercambah
seadanya, tiba-tiba sahaja gendang sekolah satu aliran dipalu. Tidak pasti apakah sebenarnya yang dimahukan
dengan adanya sekolah satu aliran.
Sekolah
aliran Cina adalah begitu terkehadapan dengan pengurusan oleh lembaga pengelola
yang komited untuk memajukan pendidikan dalam kalangan komuniti mereka.
Dalam
situasi yang berbeza, sekolah aliran Tamil pula tidaklah segah sekolah aliran
Cina namun ia masih mampu membuahkan hasil yang memuaskan dengan pertambahan
bilangan professional dalam kalangan masyarakat India.
Walaupun
sekolah kebangsaan adalah tumpuan oleh kerajaan yang lazimnya dihadiri oleh majoriti
murid di negara ini, namun pencapaian mereka agak setanding dengan sekolah
aliran Cina dan Tamil yang berkategorikan sekolah yang mendapat bantuan terhad
daripada kerajaan.
Terbaru
adalah gesaan daripada Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) Kedah yang
mahukan sekolah satu aliran difikirkan secara serius.
Perpaduan
nasional dapat dicapai dengan penubuhan sekolah satu aliran adalah mitos dan
dongeng semata-mata. Tiada satu kajian
yang menjurus dan menyokong fakta ini.
Kesemuanya hanyalah andaian sahaja.
Adakah
kaum Cina dan India di negara ini mahu dinafikan bagaimana mereka memastikan
anak-anak mereka mempelajari bahasa Ibunda mereka. Bukankah lulus Bahasa Melayu adalah syarat
wajib peperiksaan umum seperti Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Mitos bahawa
hanya sekolah satu aliran sahaja mampu membentuk perpaduan nasional perlulah
dihentikan.
Dalam
aspirasi Perdana Menteri dan gagasan 1Malaysianya, tentulah saranan untuk
mewujudkan sekolah satu aliran adalah sesuatu yang paling akhir dimahukan oleh
kaum Cina dan India di negara kita.
Tidakkah
pihak-pihak intelektual seperti Majlis Profesor Negara dan agensi seperti
Jabatan Perpaduan Nasional dan Integrasi memikirkan aspek-aspek lain yang boleh
memupuk dan meningkatkan perpaduan nasional dan integrasi kaum selain
menghapuskan sekolah aliran Cina dan Tamil.
Maaf,
saranan untuk sekolah satu aliran bukanlah bermakna mahu menghapuskan sekolah
vernakular di Malaysia. Ia hanya untuk
memupuk perpaduan yang kini disifatkan goyah terutama dalam kalangan generasi
muda.
Selamat bermitos!
Ulasan