DAHULUKAN SIAPA KENAIKAN TOL?
“Gampang betul, hari itu GST,
lepas tu tak lama tu minyak, ni duduk tak duduk harga tol pulak nak naik, menda
nak jadilah dengan dia orang ni..”
Itu
petikan dialog daripada filem yang telah diubahsuai suaranya. Filem asalnya adalah filem Anakku Sazali, karya seniman agung Tan
Sri P Ramlee. Filem yang diubahsuai itu
berdurasi 1:45 minit kini menjadi viral
di media sosial.
Kisah
kenaikan tol memang mengejutkan. Apa
tidaknya, kenaikan pada kali ini agak besar dan sangat membebankan. Dikhabarkan kenaikan pada kali ini adalah
diantara RM0.10 dan RM6.00. Soalnya
berapa banyak tol yang hanya naik RM0.10?
Sekadar
contoh, laluan tol yang saya kerap gunakan adalah Lebuhraya SILK Kajang yang
dahulunya adalah RM1.00, kini telah menjadi RM1.80 kenaikan sebanyak 80%! Apakah rasional kenaikan sebanyak ini, atau
adakah kerajaan (baca:BN) bersetuju untuk mengenakan rakyat Kajang kerana
menolak mereka dalam Pilihanraya Umum yang lalu dan kemudiannya dalam
Pilihanraya Kecil pula.
Di
terowong Smart yang tidak cukup bijak pula kenaikan adalah sebanyak RM1.00 atau
50%. Purata kenaikan di kebanyakan tol adalah
daripada 17 hingga 80%.
Alasan
yang sering digunakan oleh pihak Kerajaan adalah kenaikan ini tidak dapat
dielakkan kerana perjanjian konsesi yang memungkinkan kerajaan membayar
pampasan kepada pemegang konsesi tol.
Adakah kebebalan kerajaan menyediakan perjanjian yang menguntung
pemegang konsesi kini terpaksa ditanggung pula oleh rakyat.
Apakah
kerajaan (baca:BN) sedang melindungi dan bersubahat dengan pemegang konsesi
untuk meningkatkan pendapatan mereka supaya boleh pula disalurkan sebagai
‘habuan’ kepada rakyat.
Malah
ada pula kenyataan ‘bangang’ daripada para pemimpin BN yang mengecam kerajaan
Selangor dalam kenaikan tol khusunya di Lembah Kelang dengan alasan bahawa
mereka juga memiliki saham dalam syarikat konsesi tol.
Sebenarnya
rakyat tidak pun tahu bahawa kerajaan negeri memiliki saham di dalam syarikat
konsesi sehinggalah kekecohan beberapa tahun lalu di laluan tol Batu 9 Jalan
Cheras. Ketika itu, kerajaan Selangor
ditadbir oleh Pakatan Rakyat. Rupanya
selama ini kerajaan-kerajaan negeri memang memiliki saham kerana memudahkan
urusan pengambilan tanah untuk pembinaan laluan bertol.
Ironinya,
rebat tol yang diumumkan beberapa ketika dahulu kini telah ditiadakan secara
senyap. Apakah tiada sesuatu kaedah
untuk mengkaji semula perjanjian konsesi yang telah ditanda tangani sebelum
ini.
Petikan
manifesto BN ketika Pilihanraya Umum ke-13 antara lain mengungkapkan demikian.
“Dalam
tempoh 5 tahun ini, kami berjanji
untuk: “mengurangkan bayaran tol antara bandar secara berperingkat-peringkat”,
mungkin yang dimaksudkan adalah bayaran tol antara bandar dan bukan dalam
bandar.
Biar
apa pun alasan yang diberikan, ternyata kenaikan tol pada kali ini memang akan
menjadi punca ‘sumpahan’ kepada kerajaan sedia ada. Bayangkan setiap kali melalui tol, pasti akan
menyumpah kenaikan melampau kadar tol sehingga membebankan rakyat.
Ulasan