seksualiti merdeka?


Tiba-tiba sahaja frasa Merdeka yang kita raikan sejak 54 tahun yang lalu, mengalami banyak perbezaan konotosi yang begitu hangat diperdebatkan. Sekitar dua bulan yang lalu, tiba-tiba kita dikejutkan oleh kenyataan sebilangan ahli Majlis Profesor Negara bahawa negara kita tidak pernah dijajah, maknanya sambutan Hari Merdeka yang kita raikan pada 31 Ogos saban tahun sebenarnya adalah hari pesta-pestaan sahaja!

Kini frasa Merdeka sekali lagi digunakan dalam konotasi yang agak negatif sifatnya dengan mengaitkan pula dengan hak-hak seksual yang melibatkan golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender. Sehingga kini telah ratusan badan-badan bukan Kerajaan yang menentang penganjuran seksualiti merdeka ini sehingga pihak polis mengambil pendekatan untuk mengharamkan semua aktiviti dalam seksualiti merdeka ini.

Jika dilihat daripada istilahnya seksualiti merdeka bermakna ‘kebebasan seks’ jika itu yang dimaksudkan dalam konteks ini : “so seksualiti merdeka means "Sexuality Independence". Maka patutlah pun ia ditentang habis-habisan.

Saya percaya pihak polis mengambil langkah yang tepat selepas mengambilkira pandangan pelbagai pihak khususnya badan-badan bukan Kerajaan yang melihat impak negatif akibat daripada penganjuran program ini.

Nota kaki: Saya sengaja menggunakan huruf kecil bagi penulisan tajuk entri pada kali ini sebagai tanda protes saya terhadap penganjuran program ini.

Ulasan

anep berkata…
syabas kpd pdrm..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?