HARAMKAN MOTORSIKAL DI LORONG KANAN!
Isnin
lalu berita sedih menghiasi akhbar apabila dilaporkan kemalangan ngeri
membabitkan penunggang motorsikal maut sehari sebelumnya.
Kemalangan
ngeri membabitkan penunggang motorsikal khususnya bukan sesuatu yang
asing. Namun pihak berkuasa seolah-olah
hilang ‘kuasa’ apabila membabitkan penunggang motorsikal. Lihat sahaja bagaimana penunggang motorsikal
ini memandu di lebuhraya atau di jalan persekutuan.
Kebanyakan
mereka menggunakan lorong paling kanan malah ada di antara mereka yang
menggunakan laluan yang tidak dibenarkan kepada motorsikal khususnya di tempat-tempat
yang terdapat laluan motorsikal
disediakan.
Saya
bukanlah bermaksud tidak sensitif dengan keperluan penunggang motorsikal,
memang ada laluan motorsikal yang tidak boleh digunakan, berlubang dan dinaiki
air ketika hujan lebat, namun majoriti penunggang motorsikal adalah mereka yang
sewenang-wenang menggunakan laluan paling kanan.
Rasanya
sudah sampai masanya Kerajaan melakukan sesuatu yang drastik terhadap
penunggang motorsikal misalnya mengharamkan penggunaan laluan kereta di lokasi
terdapatnya laluan motorsikal yang disediakan.
Selain itu Kerajaan haruslah bertegas dengan mengharamkan motorsikal
berada di laluan selain daripada yang paling kiri.
Perlindungan
insuran juga boleh mengehadkan supaya tidak melindungi para penunggang
motorsikal yang menggunakan laluan selain daripada yang paling kiri.
Pada
masa ini pengguna jalanraya mempunyai tanggapan bahawa para penunggang
motorsikal mempunyai sikap yang buruk majoritinya di jalanraya.
Saya
sendiri pernah menjadi mangsa apabila cuba menukar laluan dengan memberi
isyarat yang agak lama, namun hampir dirempuh oleh penunggang motorsikal
berkuasa tinggi sambil menunjukkan isyarat lucah.
Para
penunggang motorsikal khususnya yang berkuasa tinggi mungkin beranggapan mereka
lebih laju dan selamat berbanding kenderaan seperti kereta.
Namun hakikatnya jikapun kuasa motorsikal
mereka adalah lebih 1000 cc, ia masih tidak sama daripada struktur pemanduan
kenderaan beroda dua dan beroda empat walaupun hanya 600 cc seperti kereta Kancil.
Tragedi
yang menimpa penunggang motorsikal pada hari Ahad lepas tidak akan menjadi yang
terakhir, kebanyakan penunggang motorsikal khususnya yang berkuasa tinggi
mempunyai kelab mereka sendiri dan sering melakukan perjalanan jauh.
Mungkin
selain membina lebih banyak laluan motorsikal, Kerajaan juga boleh menimbang
semula mewajibkan para penunggang motorsikal berkonvoi menggunakan khidmat marsyal terlatih dalam
setiap konvoi yang melibatkan penunggang motorsikal.
Maut
dan ajal memang tidak dapat dihalang namun usaha mendisiplinkan para penunggang
motorsikal sepatutnya menjadi keutamaan kepada Kerajaan memandangkan minat dan
keterpaksaan generasi muda menggunakan motorsikal sama ada sebagai satu kaedah
pengangkutan mahupun untuk pemanduan santai.
Selain
dari meningkatnya, insiden kebankrapan generasi muda, statistik menunjukkan
angka kemalangan melibatkan generasi muda khususnya penunggang motorsikal
meningkat secara mendadak.
Saya
percaya ramai di antara kita pernah berhadapan dengan gelagat membahayakan
penunggang motorsikal malah mungkin para pemimpin juga pernah
mengalaminya. Maka lakukan sesuatu
selain dari menggeleng kepala sahaja!
Ulasan