MENGAPA TIDAK?
Ketika di awal pentadbiran
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, menurut beliau antara kriteria
untuk dipilih sebagai calon adalah mereka yang mampu menjadikan media sosial
sebagai medium penghubung dengan rakyat.
Malah Perdana Menteri sendiri adalah seorang yang sangat akrab dan aktif
menggunakan media sosial seperti blog, facebook
dan twitter.
Dengan limpahan pelbagai
wadah media sosial dan berita online
seperti Berita Harian, Utusan Malaysia, Malaysiakini dan The Malaysian Insider,
para pemimpin mempunyai wadah yang cukup banyak untuk pelbagai aktiviti dan
masyarakat untuk berhubung.
Malangnya, hanya kelihatan
para pemimpin pembangkang yang giat menggunakan wadah seperti Malaysiakini
untuk berhubung daripada hal-hal menguar-uarkan aktiviti mereka sehinggalah
kepada yang lebih ringkas seperti menyampaikan ucapan Selamat Hari Raya. Mungkin pada tanggapan saya Malaysiakini yang
dikhabarkan sebagai pro-pembangkang tidak sesuai untuk para pemimpin BN dan
Kerajaan, namun tidak juga berlaku di halaman online arus perdana seperti Berita Harian dan Utusan Malaysia.
Adakah para pemimpin BN dan
Kerajaan beranggapan bahawa mengiklan diri mereka dengan menyampaikan ucapan
dalam laman online seperti tidak
perlu dan membazir? Bukankah penggunaan
media sosial dan laman online adalah
wadah berhubung yang paling ampuh dewasa ini.
Di portal berita online Malaysiakini, misalnya bukan
sahaja para pemimpin mengiklankan ucapan Hari Raya mereka malah parti politik
seperti DAP juga turut mengiklan. Jika
iklan berbayar seperti ini mampu memberikan talian hayat kepada portal berita
seperti Malaysiakini, apakah tidak wajar para pemimpin Kerajaan dan BN
memperuntukkan sebahagian dana mereka untuk mengiklan di portal berita online seperti Berita Harian dan Utusan
Malaysia?
Pedulilah sama ada mereka
menggunakan dana peribadi atau dana yang diperuntukkan kepada mereka, kerana
apa yang lebih penting dan utama adalah capaian yang boleh dilakukan melalui
internet khususnya portal-portal berita online.
Tidak keterlaluan jika
dikatakan bahawa para pemimpin BN seolah-olah lebih menjadi pak turut dalam
hal-hal berkaitan dengan publisiti, tiada ramai pun para pemimpin BN yang
memulakan tradisi ‘rumah terbuka’, ‘kain rentang’ ucapan hari-hari perayaan
sehinggalah dimulai oleh para pemimpin pembangkang.
Walaupun difahamkan bahawa
memang terdapat dana bagi melakukan aktiviti seperti ini, namun tidak ramai
yang melakukankanya sehinggalah selepas tsunami politik pada tahun 2008,
apabila kesedaran untuk meningkatkan persepsi umum terhadap apa yang dilakukan
oleh para pemimpin meningkat secara mendadak.
Di pihak pembangkang pula,
mereka menguar-uarkan hampir kesemua tindakan mereka untuk maklumat para
pengundi dan masyarakat sekeliling, malah mengambil kesempatan menggunakan
wadah yang disediakan dan kadang-kadang kelihatan seperti ‘berkempen’ seperti
yang didakwa oleh Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor baru-baru ini yang
mengecam ucapan ‘berbaur politik’ Menteri Besar Selangor dalam akhbar rasmi
Kerajaan Negeri Selangor – Selangorkini.
Soalnya, jika para pemimpin
BN tidak menggunakan sebaiknya pelbagai wadah, maka dikhutiri akan lebih
menjauhkan para pengundi khususnya golongan muda yang lebih banyak menghabiskan
masa menguliti laman sosial dan portal berita online berbanding akhbar tradisi.
Apakah para pemimpin BN masih
sangsi dan tidak yakin dengan kemampuan media sosial untuk menentukan faktor
pemilihan para pemimpin dalam Pilihanraya Umum.
Jika para pemimpin pembangkang berlumba-lumba menonjolkan diri untuk dilihat
aktif oleh masyarakat dan pengundi, mengapa tidak para pemimpin BN dan
Kerajaan?
Ulasan