APA KHABAR, MIM?
Hari ini negara menyambut ulangtahun kemerdekaan yang ke-56
selepas berjaya mendapat kemerdekaan daripada British pada 31 Ogos 1957. Selama 56 tahun, pelbagai kejayaan telah
dicapai oleh negara yang memilih untuk membangun mengikut acuannya sendiri.
Matlamat untuk menjadi negara maju menjelang tahun 2020 telah
dimaktubkan berasaskan Wawasan 2020.
Pelbagai agensi telah diwujudkan bagi melaksanakan dan memastikan agenda Kerajaan dapat
dicapai. Perbadanan Kemajuan Filem
Nasional (FINAS) yang ditubuhkan pada tahun 1981, misalnya adalah satu agensi
yang bertanggungjawab secara langsung hal-hal mengenai perfilemen di Malaysia.
Industri perfileman (jika pun boleh disebut industri) sama
ada filem cereka, dokumentari mahupun iklan adalah antara yang terletak di
bawah pengawasan FINAS. Bagi memastikan
bahawa filem-filem iklan benar-benar mencermin wajah ‘Malaysia’ dan tidak ‘dijajah’
secara bawah sedar, FINAS telah memperkenalkan Sijil Akuan Iklan Buatan
Malaysia atau ringkasnya Sijil MIM (Made
in Malaysia).
Sijil Akuan Iklan Buatan Malaysia (Sijil MIM) diperkenalkan
berasaskan Peraturan 4 – Peraturan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS)
Perlesenan (1983).
Antara kriteria yang
menjadi pertimbangan untuk ditolak bagi perakuan buatan Malaysia adalah latar
belakang tidak di Malaysia.
Filem-filem iklan yang ditayangkan akhir-akhir ini juga
banyak menampilkan wajah-wajah yang sukar dikategorikan sebagai wajah Malaysia,
antara yang diperlukan untuk memperolehi Sijil MIM.
Akhir-akhir ini di kaca televisyen dapat diteliti perkembangan rancak penghasilan filem-filem
iklan yang wajah keMalaysiaannya sudah tidak dapat dilihat lagi. Lihatlah iklan sebuah minuman bikarbonat
embun yang dihasilkan pada tahun 2010 dan juga versi yang terbaru, tidak
menampakkan langsung ianya menepati ciri-ciri yang ditetapkan dalam perakuan
Iklan Buatan Malaysia.
Apakah FINAS kini tidak lagi menguatkuasakan Sijil MIM? Jika tidak silap, mantan Timbalan Menteri Penerangan,
Komunikasi & Kebudayaan, Datuk Joseph Salang dalam jawapannya di Dewan
Rakyat pada November 2010 menegaskan “sijil MIM
hanya akan dikeluarkan kepada filem-filem iklan yang diterbitkan oleh filem
iklan tempatan sahaja dan filem iklan luar negara boleh digunakan sebagai ‘foreign footage’ atau kakian asing dengan tidak melebihi 30
peratus kakian asing”.
Selepas sekian lama
Merdeka, tentulah kita tidak mahu apa yang ditetapkan oleh Kerajaan dengan
FINAS sebagai badan kawal selia, isu kebanjiran filem iklan luar dan yang tidak
menepati piawaian Sijil MIM disiarkan untuk tatapan rakyat Malaysia.
Apalah maknanya mempunyai
peraturan yang boleh dibanggakan oleh pemain industri namun tiada
penguatkuasaan berhubung peraturan ini.
Atau adakah pihak-pihak yang membawa masuk filem-filem iklan buatan luar
negara dan tidak layak diberikan Sijil MIM, bermain silap mata?
Masanya sudah tiba untuk
pihak-pihak yang berkenaan membuka mata, apatah lagi melihat iklan-iklan di
kaca televisyen seperti kita menonton saluran televisyen di luar negara!
Ulasan