KERAMAT 100 HARI!
Angka 100 dalam budaya orang Melayu dan Islam mempunyai
pelbagai konotasi. Dalam politik pula
jangkamasa 100 hari akan sentiasa
dipantau tentang tindak-tanduk seseorang pemimpin itu.
Tindakan dan pola pentadbiran, serta langkah-langkah yang
diambil oleh seorang pemimpin khususnya pemimpin yang baru sentiasa di bawah
‘radar’ pemantauan. Misalnya, apabila
Datuk Seri Najib Tun Razak mengambilalih pentadbiran negara daripada Tun
Abdullah Badawi pada Mac 2009, tindakan beliau sepanjang 100 hari dianggap
ramai pihak sebagai cemerlang.
Namun hal itu tidak berulang apabila beliau mengetuai
Pilihanraya Umum ke-13 pada Mei lalu dan sekali lagi di bawah ‘radar’
pemantauan 100 hari pasca PRU 13. Kali
ini ramai yang berpendapat bahawa beliau tidak memberikan atau melaksanakan
sesuatu yang baru dan innovatif berbanding pada tahun 2009.
Tentulah amat mudah bagi Perdana Menteri dianggap gagal
dalam 100 hari pertamanya selepas PRU 13, ini kerana segala apa yang mahu
dilaksanakan telahpun diumumkan sebelum PRU ataupun ketika mentadbir negara
sejak tahun 2009.
Mana mungkin perkara-perkara yang telah mula dilaksanakan
pada 100 hari pertama beliau pada tahun 2009, kini dikitar semula hanya mahu
dilihat sebagai cemerlang. Bukankah
lebih baik memastikan bahawa apa yang telah dijanjikan atau sedang dilaksanakan
terus menepati perancangannya.
Di Kedah pula, Menteri Besar kali pertamanya, Datuk Mukhriz
Mahathir juga dilihat tidak banyak melakukan sebarang perubahan dan dilabel
gagal khususnya oleh pembangkang.
Bagi seorang pemimpin, tempoh 100 hari memanglah penting dan
di bawah ‘radar’ pemantauan tapi bagi seorang Menteri Besar yang baru dengan
hanya pengalaman sebagai Timbalan Menteri tentulah jangkamasa 100 hari hanya
cukup untuk meneliti keadaan dan pola pentadbiran ketua negeri sebelumnya.
Apatah lagi pentadbiran sebelum ini adalah daripada kerajaan
yang berbeza, tentulah memerlukan masa yang lebih lama sedikit untuk meneliti
dan memperhalusi berbanding untuk bertindak gelojoh kerana mahu dilihat sebagai
cemerlang dalam tempoh kepimpinan 100 harinya.
Mengambilalih sebuah negeri daripada kerajaan yang berlainan
sebelum ini tentulah mewarisi masalah yang ditinggalkan oleh kerajaan
sebelumnya, maka amatlah tidak wajar untuk terus melabel 100 hari pertama Datuk
Mukhriz Mahathir sebagai Menteri Besar Kedah sebagai gagal.
Walaupun dikhabarkan telah dimaklumkan mengenai Kolej
Universiti Insaniah (KUIN) yang diselubungi masalah oleh mantan Menteri Besar,
namun Datuk Mukhriz bukanlah ahli silap mata yang mampu merubah nasib institusi
itu sekelip mata.
Apatah lagi dengan pembinaan kampus induk KUIN di Kuala
Ketil dengan perbelanjaan RM330 juta dan pinjaman yang perlu dibayar sebanyak
RM46 juta setahun selama 13 tahun, tentulah memerlukan masa lebih daripada 100
hari untuk berbuat sesuatu.
Nampaknya, parameter 100 hari untuk menilai prestasi dan
kepimpinan seseorang pemimpin haruslah bersikap adil dan objektif. Parameter 100 hari tidak boleh dipakai secara
pukul rata kepada semua pemimpin tanpa memikirkan kesamarataan padang permainan
level playing field!
Walaupun begitu, kenyataan tegas Datuk Mukhriz mengenai pemberian projek kepada
ahli keluargannya dan mengadakan memorandum persefahaman (MOU) dengan kelab
bolasepak Cardiff City dan Persatuan Bolasepak Kedah (KFA) dalam tempoh 100
hari juga boleh dilihat sebagai sesuatu yang cemerlang.
Jika kesemua pemimpin ‘risau’ mengenai prestasi mereka dalam
tempoh 100 hari tentulah akan berebut-rebut memperkenalkan pelbagai unjuran
baru yang akhirnya akan tinggal sebagai retorik. Nampaknya pepatah biar lambat asal selamat
kini boleh diungkapkan semula sebagai biar lambat asal buat!
Ulasan