SEPTEMBER SEBELAS SELEPAS SEDEKAD



Ketika saya merangka tulisan bagi entri ini, bahang September Sebelas begitu terasa, selepas sedekad peristiwa yang khabarnya didalangi oleh Osama Ben Laden, perbahasan mengenainya masih seperti peristiwa itu baru sahaja berlalu. Sejak peristiwa tersebut persepsi warga Barat terhadap umat Islam menjadi begitu celaru.

Dalam serangan tersebut lebih 3000 mangsa terkorban, malah bandaraya New York dan kawasan sekitarnya dianggap selamat menjadi kosong dengan tumbangnya dua bangunan kembar yang menjadi mercu di bandaraya tersebut. Osama Ben Laden menerima tuduhan mendalangi namun menafikannya sehinggalah pada tahun 2004. Sejak itu, Amerika berusaha menjejaki Osama, namun tidak berhasil sehinggalah beberapa bulan sebelum mencapai usia sedekad peristiwa tersebut.

Walaupun khabarnya Osama Ben Laden telah ditewaskan pada Mei 2011, namun pelbagai pihak masih meragui kesahihan bahawa Osama telah terbunuh. Stigma Barat terhadap umat Islam terus dilabel sebagai pengganas, malah ada juga insiden di mana umat Islam yang berjambang diperiksa seperti menghadapi seorang pengganas.

Banyak versi dan tafsiran mengenai mengapa serangan tersebut disasarkan kepada Amerika, antaranya ialah sokongan Amerika terhadap Israel, di samping sekatan terhadap Iraq. Namun sehingga kini malah selepas Osama Ben Laden ditewaskan sebab sebenar serangan masih terus menjadi tanda tanya.

Peritiwa malang Sebelas September semacam telah menjadi institusi itu sendiri, malah kadang-kadang dilihat seperti telah menjadi satu industri. Selain daripada pelbagai penerbitan berhubung peristiwa Sebelas September ini, banyak lagi makalah, dokumentari, filem dan filem pendek malah kisah manusia-manusia yang terlibat di dalam peristiwa ini masih terus diperkatakan. Pada sisi lain pula pemerintahan Amerika sehingga ke hari ini masih dilabel sebagai merancang sendiri peristiwa Sebelas September ini, walaupun belum dapat dibuktikan secara nyata.

Malah dalam makalah tulisan David Ray Griffin yang berjudul ‘The American Empire and 9/11’, Presiden Bush menganggap peristiwa Sebelas September sebagai ‘peluang besar’ kepada Amerika. Laporan rasmi peristiwa ini juga yang diterbitkan pada 2004 juga diragui apabila satu undian bebas oleh Zogby International melaporkan hampir 42% percaya bahawa Kerajaan Amerika dan Suruhanjaya 9/11 percaya bahawa ada terdapat perkara-perkara yang disembunyikan.

Walauapapun tanggapan mengenai peristiwa Sebelas September namun apa yang pasti, peristiwa malang ini telah menjadi trauma bukan sahaja kepada warga dunia yang cintakan keamanan malah menjadi igauan ngeri Presiden Amerika dan rakyatnya. Tiada siapa pun warga dunia yang waras mengharapkan ulangan peristiwa ini yang telah meragut lebih 3000 mangsa dan menyebabkan kekalutan yang bukan sedikit.

Ulasan

anep berkata…
11/9 akan tetap menjadi igauan ngeri AS..
SIS berkata…
tarikh keramat yang membuatkan US anti orang yang bernama 'Mohamad' dipermulaan namanya...tp tak apa kt bukan nak pada pengiktirafan US tapi pada berakahnya nama 'Mohamad' di syurga Allah..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?