PAKSI TAK MENYALAK KEPADA BUKIT - JAWAPAN KEPADA TULISAN MSO
Dinsman (Harakah
406, 28/10)
Paksi tak menyalak
kepada bukit
Terima
kasih Mohd Sayuti Omar kerana segera memberi respon kepada majlis Dialog Budaya
Bersama Pimpinan PAS yang berlangsung di Hotel de Palma Shah Alam 20 Oktober.
Tulisan berjudul “Paksi menyalak kepada orang yang jadi ‘bukit’” dalam blognya
22 Oktober dirujuk.
Paling
menarik perhatian dalam tulisan Sayuti itu ialah ungkapannya “menyalak kepada
orang yang jadi bukit”, dan “salakan kepada manusia politik yang sudah menjadi
bukit”. Tentulah yang dimaksudkannya ialah para pimpinan tertinggi PAS yang
hadir pada malam Dialog Budaya itu.
Apakah
para pimpinan tertinggi PAS itu adalah “manusia politik yang sudah menjadi
bukit”? Saya sebenarnya tidaklah pernah terfikirkan begitu. Dan saya pun tidak
pernah menganggap atau memahami bahawa ucapan saya pada malam itu adalah umpama
‘salakan’ atau ‘(anjing) menyalak’.
Tetapi
kalau mengikut Sayuti, nampaknya begitulah yang dimaksudkannya – bahawa para
pimpinan tertinggi PAS itu sudah menjadi seperti bukit. Apa maksud orang ‘yang
sudah menjadi bukit’ itu?
Rasa-rasanya
tak perlulah dijelaskan lagi maksud ungkapan yang berasal dari sebuah
perumpamaan atau peribahasa Melayu yang terkenal itu – “Seperti anjing menyalak
bukit”. Bukit ialah sesuatu yang besar, tinggi dan teguh, dan tidak mendengar.
Kalau anjing menyalak bukit, sia-sialah salakan anjing itu, kerana bukit takkan
mendengar salakannya dan tak akan peduli kepadanya.
Saya
tak tahu apakah betul para pimpinan tertinggi PAS yang hadir pada majlis Dialog
Budaya malam itu ‘sudah menjadi bukit’ atau ‘orang yang jadi bukit’. Tetapi
saya tahu dengan pasti bahawa saya yang berucap menyampaikan mesej daripada
Seniman Paksi Rakyat (Paksi) kepada pimpinan tertinggi PAS malam itu – saya
bukan ‘anjing menyalak bukit’.
Saya
dan Paksi tidak menyalak kepada bukit, tetapi kami menyampaikan mesej budaya
kepada pimpinan PAS dan kami percaya mesej kami itu didengar dan diberi
perhatian oleh mereka. Samada respons dan jawapan yang diberikan oleh mereka
(para pimpinan) pada malam itu menepati kehendak atau tidak, memuaskan atau
tidak, itu adalah perkara lain.
Ramai
orang yang memahami bahawa dalam ucapannya menggulung dialog itu antara lain
pimpinan PAS menyindir saya kerana tidak pandai meminta, dan oleh sebab itu
maka tidak ada permintaan yang mendapat jawapan atau penerimaan baik dari pihak
pimpinan. Tulisan Sayuti juga membawa maksud yang sama.
Hanya
kawan-kawan di dalam Paksi (dan mereka yang sudah biasa dengan pendekatan
Paksi) sahaja yang dapat memahami maksud sebenar daripada pendekatan yang terkandung
dalam ucapan saya malam itu. (Juga mereka yang sudah membaca buku Pemikiran dan Perancangan Seni-Budaya,
kerana di dalamnya terdapat penjelasan dengan contoh-contoh yang terang).
Orang
sudah biasa dengan pemahaman bahawa kerja-kerja seni-budaya adalah kerja-kerja yang
khas untuk orang-orang yang meminati seni sahaja, dan sejak sekian lama pihak
kerajaan hanya menyediakan peruntukan ala kadar untuk mengambil hati
aktivis-aktivis seni-budaya yang akan berasa puas hati apabila mereka dapat
membuat aktiviti seni mereka. Dan peruntukan itu adalah dianggap sebagai ehsan
sahaja daripada pihak mereka yang berkuasa, kerana mereka (pihak yang berkuasa)
selalu menganggap bahawa peruntukan itu adalah hak mereka.
Sebab
itulah pada malam itu pun ramai kawan-kawan berbisik kepada saya mengatakan
pihak pimpinan telah memberi isyarat yang bermaksud saya “tidak pandai
meminta”. Maksud mereka saya tidak sepatutnya membuat kritikan terhadap pihak
pimpinan. Kalau nak minta, mintalah dengan baik. Janganlah meminta dan dalam
masa yang sama melontarkan kritikan dan sindiran yang boleh memedihkan telinga
mendengarnya.
Kepada
mereka yang memahaminya demikian, termasuk Sayuti, saya ingin menjelaskan
bahawa saya dan Paksi sebenarnya tidak meminta ehsan daripada pihak pimpinan.
Dalam hal ini barangkali Paksi berbeza dengan pihak-pihak seniman, artis dan
budayawan lain yang hadir dan bercakap dalam majlis tersebut.
Pendekatan
Paksi ialah bahawa budayawan juga mempunyai hak dan peranannya dalam kehidupan
masyarakat. Bahawa perkara atau aktiviti seni-budaya bukan semata-mata untuk
memenuhi minat orang-orang seni dan budaya, tetapi mempunyai fungsi dan peranan
yang penting dalam mewujudkan kehidupan masyarakat yang sihat, seimbang dan
harmoni.
Orang
politik jangan beranggapan mereka sahaja yang berhak membuat keputusan dalam
menentukan kehidupan masyarakat. Orang seni dan budaya juga mempunyai hak yang
sama pentingnya. Tanpa sumbangan orang-orang seni dan budaya, kehidupan
masyarakat akan jadi pincang, seperti yang sedang berlaku sekarang.
Maka
Paksi sama sekali tidaklah menyalak bukit, tetapi Paksi mengajak para pimpinan
supaya memahami permasalahan masyarakat bukan semata-mata dari sudut dan
perspektif politik, tetapi fahamilah juga dari sudut dan perspektif budaya. Dan
Paksi menyatakan dengan sejelas-jelasnya akan kesudian untuk bekerjasama dengan
Mahfuz Omar, bagi merealisasikan wawasannya mengenai ‘Kuasa Budaya Dunia”.
Yang
peliknya, dan menghairankan saya, tidak seorang pun daripada beberapa orang
pimpinan PAS yang bercakap pada malam itu menyentuh mengenai konsep ‘Kuasa
Budaya Dunia’ yang dikemukakan oleh Mahfuz di Parlimen pada 15 Julai itu.
Seolah-olah perkara itu tidak wujud pun. Sedangkan hal itulah yang menjadi
fokus percakapan saya.
Apapun,
sekali lagi saya berterima kasih kepada Sayuti Omar, kerana sudi mengangkat
perkara budaya ini ke dalam perbincangannya. Dan kepada Mahfuz (juga Muhaimin,
Ahmad Yunus dan Dr Halimah) saya berharap agar selepas selesai PRK di Sungai
Limau nanti dapatlah kita duduk semula untuk melaksanakan beberapa aktiviti
seni-budaya yang pernah kita bincang itu.
(Penulis
boleh juga dihubungi dengan sms 019-7172408)
Ulasan